Od 1 czerwca banki, instytucje finansowe, operatorzy sieci komórkowych oraz notariusze mają obowiązek weryfikować, czy numer PESEL klienta jest zastrzeżony. Dzięki temu wyłudzanie kredytów czy otwarcie konta na cudze nazwisko ma być utrudnione. Jeśli zastrzeżemy swój numer PESEL, to nikt poza nami, nawet znając nasz numer identyfikacyjny, nie będzie mógł się pod nas podszyć.
Jak zastrzec numer PESEL? Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze przez Internet, wchodząc na stronę mObywatel.gov.pl i logując się profilem zaufanym. Aby zastrzec numer PESEL przez Internet trzeba posiadać profil zaufany, podpis kwalifikowany, e-dowód lub posłużyć się logowaniem do bankowości elektronicznej. Można także skorzystać z aplikacji mObywatel.
Drugim sposobem jest udanie się do dowolnego urzędu gminy. Polscy obywatele muszą ze sobą zabrać dowód osobisty lub paszport, natomiast cudzoziemcy powinni przygotować dokument podróży cudzoziemca lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
Numer PESEL zastrzec może każda osoba pełnoletnia, która go posiada. Co ważne – zastrzeżenie możemy cofnąć w każdej chwili, na przykład wtedy, kiedy sami wybieramy się do banku, aby wziąć kredyt.