Uczniowie rozwijają swoją kreatywność. Wszystko dzięki ciekawemu projektowi.
Od września uczniowie z klasy 7 i 8 Szkoły Podstawowej im. Janiny i Cyryla Zalewskich w Biesowicach realizują projekt „Czy Einstein by potrafił …? Bo my tak”, który dofinansowany został przez Fundację mBanku w ramach IX już edycji programu mPotęga.
– Celem projektu jest zastosowanie matematyki do badania zjawisk fizycznych. Poznawanie fizyki to dobry pomysł na stawianie niebanalnych pytań, dlatego zespół projektowy szuka odpowiedzi m. in. na pytanie: Czy Einstein by potrafił ugotować herbatę, jeździć na rowerze czy skakać ze spadochronem? – mówi Leszek Małkiewicz, dyrektor biesowickiej szkoły.
Udział w projekcie to czas na eksperymentowanie i prowadzenie pomiarów. Organizacja warsztatów dla uczniów oraz rodziców pozwala młodym poszukiwaczom rozwijać kreatywność, rozwiązywać problemy w sposób twórczy oraz realizować w zespole nietypowe pomysły.
Na przykład na jednym z warsztatów tworzono prototypy spadochronu. Każdy z uczestników wykorzystał inne materiały do wykonania swojej konstrukcji. A potem sprawdzano, które pomysły były najtrafniejsze. Okazało się, że spadochron przygotowany z fartucha kucharskiego pozwolił najbezpieczniej wylądować po skoku z pierwszego piętra. Materiał z którego była wykonana czasza spadochronu pozwolił bowiem najlepiej wykorzystać opór powietrza do zmniejszenia prędkości opadania w atmosferze.
– Konfrontowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, zawsze przynosi wymierne korzyści. Pozwala zrozumieć jaki wpływ na nasze codzienne życie ma nauka – dodaje dyrektor Małkiewcz.
W ramach działań projektu odbyły się również konkursy „Mistrz czterech działań matematycznych” oraz „Zjawiska fizyczne w obiektywie”, które pozwoliły doskonalić umiejętności matematyczne oraz obserwować ciekawe zjawiska wokół nas.