Gmina Kępice zakończyła realizację projektu pn. „Eliminacja szkodliwego azbestu na terenie Gminy Kępice w 2021 roku”. Łącznie unieszkodliwieniu poddano ponad 62 ton niebezpiecznego dla życia i zdrowia pokrycia dachowego w postaci eternitu. Dzięki pozyskanym przez gminę środkom za pośrednictwem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku z programu skorzystało 35 podmiotów, głównie byli to mieszkańcy – właściciele nieruchomości.
Warto podkreślić, że dzięki konsekwentnej realizacji projektu profesjonalna firma usunęła i zneutralizowała 62,65 ton materiałów zawierających niebezpieczny dla zdrowia mieszkańców azbest, z czego masa odpadów jaką mieszkańcy przeznaczyli na transport i unieszkodliwienie wyniosła aż 54,98 ton (30 budynków), możliwa była również opcja z demontażem, gdzie masa zdemontowanych i wywiezionych odpadów wyniosła: 7,67 ton (5 budynków). Odebrany od mieszkańców azbest trafił na jedno z nielicznych w Polsce składowisk przyjmujących wyroby zawierające azbest – Składowisko w Małociechowie.
Projekt współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsk oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w oparciu o Program Priorytetowy pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.
Kwota kosztów kwalifikowalnych zadania: 21 096,00 zł
Kwota dofinansowania w formie dotacji z WFOŚiGW w Gdańsku: 21 096,00 zł